CHAMPIONS 20 TIMES
Bukmacher Fortuna przygotował darmowe 20 PLN. Sprawdź i odbierz bonus!

QUIZ

Manchester United powraca na europejskie salony. Czas więc sprawdzić Twoją wiedzę z naszych... ROZWIĄŻ QUIZ

+ +3 - 58. rocznica katastrofy monachijskiej

Serwis manusite.pl xmilkaax @06.02.2016, 09:26 | Przeczytano 1551 razy

58. rocznica katastrofy monachijskiej

Dnia 6 lutego 1958 roku na lotnisku w Monachium miała miejsce tragedia nieporównywalna z niczym, co wydarzyło się w historii sportu. Tego dnia wracający z Belgradu samolot w drodze do Anglii wylądował w Monachium w celu zatankowania paliwa.

Zawodnicy Manchesteru wracali po meczu z Crveną Zvezdą Belgrad w Pucharze Mistrzów (ówcześni mistrzowie Anglii zapewnili sobie awans do półfinału tych rozgrywek po remisie 3:3).

Niestety, wielu z obecnych na pokładzie już nigdy nie ujrzało punktu docelowego lotu – Wielkiej Brytanii, ani nie zagrało już nigdy na boisku. Życie w Monachium straciły 23 osoby spośród 43 znajdujących się na pokładzie.

Tragedia miała miejsce podczas trzeciej próby startu samolotu Airspeed AS.57 Ambassador "Lord Burghley" o rejestracji G-ALZU linii Elizabethan. Dwie poprzednie odwołano z powodu problemów technicznych, jakimi było nadmierne ciśnienie specjalnej, bogatej mieszanki paliwa, które powodowało przyspieszoną pracę silników. O 15:03 "Lord Burghley" znowu zaczął rozbieg po raz trzeci. Podczas startu samolot nie uzyskał jednak prędkości wymaganej do oderwania od ziemi i z dużą siłą przebił ogrodzenie i przeciął drogę zanim skrzydło uderzyło w dom. Skrzydło i część kadłuba zostały oderwane i dom stanął w płomieniach. Kokpit uderzył w drzewo, a kadłub w drewniany garaż, w którym stała ciężarówka wypełniona paliwem i wyładowana oponami. Nastąpił wybuch... Wszyscy siedzący z tyłu pasażerowie zostali ciężko ranni lub zginęli. Ocalałych z wypadku zabrano do szpitala Rechts de Isar w Monachium. Do wielu z tych, co przeżyli ogrom tragedii zaczął docierać dopiero następnego dnia.

6 lutego 1958 roku Manchester United stracił w wypadku siedmiu piłkarzy (Geoff Bent, Roger Byrne, Eddie Colman, Duncan Edwards - zginął po piętnastu dniach w szpitalu, Mark Jones, David Pegg, Tommy Taylor, Billy Whelan), kilku działaczy w tym Walter Crickmer - sekretarz klubu, Bert Whalley - główny trener od 25 lat w United oraz Tom Curry - trener, który dołączył do United w połowie lat trzydziestych. Śmierć ponieśli dziennikarze znajdujący się na pokładzie: Alf Clarke, Don Davies, George Follows, Tom Jackson, Archie Ledbrooke, Henry Rose, Eric Thompson oraz Frank Swift. Wśród ofiar wypadku znaleźli się też kapitan Kenneth Rayment, Bela Miklos - agent biura turystycznego, Willie Satinoff - kibic i Tom Cable - pasażer.

Piłka jednak nie zginęła na Old Trafford. Jimmy Murphy mimo problemów kadrowych podjął się funkcji managera i United dokończyli sezon. Z wielu stron przyszła pomoc, jedne z pierwszych zareagowały Liverpool i Nottingham Forest. Federacja Angielska odwołała swoja zasadę mówiąca o tym, że gracz, który zagrał przynajmniej jeden mecz w FA Cup w danym sezonie z jedną drużyną, nie mógł występować w tym pucharze w tym samym sezonie z inną drużyną. To pozwoliło Jimmy'emu Murphy'emu rozpoczęcie odbudowy od pozyskania Ernie Taylora z Blackpool. Niektórzy rywale litowali się nad Czerwonymi Diabłami. Najlepszym przykładem był AC Milan, który w pierwszym meczu półfinałowym Pucharu Mistrzów zagrał w rezerwowym składzie i przegrał 1:2. Jednak w rewanżu nie było już litości. Manchester został pokonany 4:0. Los Manchesteru United wzbudzał prawie wśród wszystkich kibiców na świecie współczucie.

Katastrofę samolotu linii Elizabethan przeżyło 20 pasażerów: Matt Busby (manager), Johnny Berry, Jackie Blanchflower, Bobby Charlton, Bill Foulkes, Harry Gregg, Ken Morgans, Albert Scanlon, Dennis Viollet, Ray Wood (piłkarze), Frank Taylor (dziennikarz), Peter Howard, Ted Ellyard (fotografowie), Vera Lukić i córeczka uratowani przez Harry'ego Gregga (pasażerowie), Mikloš (żona agenta biura turystycznego, które zorganizowało lot), Tomašević (pasażer), James Thain (kapitan-pilot). Przeżyły również dwie stewardessy - Rosemary Cheverton i Margaret Bellis.

 

FILM: UNITED 2011 LEKTOR PL

 

A broken heart, a broken dream

A broken? plane, a broken team

No words were said a silent vow

We loved you then we love you now

The red flag will always fly

For Man United will never die


Źródło: własne

Tagi: Busby Babes, Duncan Edwards, Jubileusze i rocznice, Katastrofa pod Monachium, Roger Byrne, Sir Bobby Charlton, Sir Matt Busby, Śmierć, Tommy Taylor

Komentarze (2) Obserwuj Dodaj opinię

Postów: 570

Napisz PW
dodano: 06.02.2016, 13:12, #2 Zwiń/Pokaż komentarz Barbarzyńca
[*]
Postów: 10357

Napisz PW
dodano: 06.02.2016, 11:43, #1 Zwiń/Pokaż komentarz Eric Djemba-Djemba
Cześć ich pamięci!
[x]Informujemy, że ta strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z polityką plików cookies. W każdym czasie możesz określić w swojej przeglądarce warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies.